Få det bedste ud af dine Microsoft Office applikationer med VBA

07 April 2020 Astrid Pedersen

editorial

VBA – Microsoft Visual Basic for Applications – er en smart funktionalitet, som tillader dig at skræddersy dine Microsoft Office applikationer efter dit eget behov. Med lidt teknisk snilde og en vis erfaring som superbruger er du rigtig godt rustet til at lære anvendelsen af VBA.

Hvilke fordele får jeg med Microsoft Visual Basic for Applications?

Der er mange fordele at hente ved at lære VBA at kende – næsten uanset hvilken arbejds funktion du bestrider. Hvis du er interesseret i at alle medarbejdere i din virksomhed bruger samme farveholdning, typografi og generelle opsætning af layout i de Microsoft Word dokumenter og Microsoft PowerPoint præsentationer, som anvendes til intern og ekstern kommunikation i firmaet, er VBA særdeles handy.

Du kan nemlig bruge Microsoft Visual Basic for Applications til at tilpasse disse Microsoft Office 365 applikationer på samtlige klienter på hvilke disse er udrullet, således at dine medarbejdere kun har begrænsede muligheder for at vælge skrifttyper, skriftstørrelser, farver og skabeloner. På den måde sikrer du en ensrettet kommunikation med en klar gennemgående rød tråd.

Arbejde du med tunge formler og udregninger i Microsoft Excel, kan du med fordel benytte dig af Microsoft Visual Basic for Applications til at minimere din fejl margin. Med Microsoft Visual Basic for Applications kan du nemlig bygge dine egne formler, og dermed slippe for at skulle foretage flere på hinanden følgende udregninger ved hjælp af Microsoft Excels indbyggede standard formler. Du sparer tid og undgår de fejl, som kan opstå når en udregning skal ske igennem flere trin.

Hvor kan jeg lære mere om Microsoft Visual Basic for Applications?

På et VBA kursus hos den danske kursus udbyder 4D kan du få en god introduktion til arbejdet med Microsoft Visual Basic for Applications. Du kan finde et VBA kursus med relevans for dig og din virksomhed på https://www.4d.dk/kurser/office/vba 

More articles